Varannan-vecka, mat för två

Tryter er inspiration också? Jag tycker det är så svårt med maten varannan-vecka. Att äta bra även när det bara är vi två. Jag delar med mig av våra menyer och hoppas det ska inspirera. 

veckomeny för två

Första veckan med mer vegetarisk mat avklarad. Vi gjorde bl.a. tacos med quornfärs. Jag satt och väntade på reaktionen. Att barnen skulle tycka att det smakade konstigt. Men det kom inte, de åt på som om ingenting var annorlunda. Jag tyckte det var helt ok, konsistensen är något att vänja sig vid. Men jag byter gärna ut köttfärsen mot quornfärsen i framtiden. Kanske inte till precis allting, men grytor och såser.

Veckan som kommer nu är vi bara två och då kan vi göra lite mer drastiska ändringar i vår kost. Våga ta ut svängarna lite mer. Barnen har just nu vissa favoriter som fungerar och rucka på den status quon får göras lite i taget.

Jag tänkte framöver dela med mig av våra varannan-vecka menyer för lite inspiration. Jag tycker i alla fall det är en så stor omställning att gå från fullt hus till två varannan vecka och anpassa maten till det. Jag har länkat till mina favorit recept. Så är det bara att modifiera dem, om man inte tycker om någonting eller är allergisk. 

Jag börjar veckan med lax med asiatiska smaker och glasnudelsallad Skippa räkorna och spara dem till onsdag och gör extra av salladen så kan den användas till onsdagens rätt. 

Sedan äter vi kycklingburgare med syrad lök och avokado. Till dessa gillar Brooklyn Buns från Pågens. Återigen, gör några extra ”hamburgare” så kan du spara tid och använda till torsdagens rätt. 

På onsdag tar du fram rispapper, räkor och glasnudelsalladen som du gjorde i måndags och fyll dina vårrullar. (Blötlägg rispapper i några sekunder och fördela fyllningen och rulla ihop. Det tar lite tid innan tekniken sitter. I början var mina inte fina alls och hade dessutom använt dubbla rispapper på vissa. Men så goda) Jag brukar servera dessa med créme fraiche och chilisås som jag rör ihop. 

På torsdag blandar jag ihop, romansallad, fetaost, kokta tärnade rödbetor, mungbönor, avokado, syrad rödlök, (om du har kvar, annars vanlig rödlök) gurka i 5 cm stavar och lite persilja. Ringla olivolja och flingsalt över. Värm kycklingburgarna (kan också ätas kalla) och servera. 

Fredag är det festdag och en av mina favoriträtter är pasta vongole. Musslor är inte riktigt någonting som går hem hos barnen, så vi får passa på nu. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kanske också gillar

2 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *