Hur går det för oss på vägen till mer vegetarisk mat?

vegetarisk mat

Som jag skrev i ett inlägg efter precis efter nyår skulle vi börja med mer vegetarisk mat och mindre socker. Det har nu gått en månad med nya matvanor.

Vi har helt tagit bort smågodis.  Vi äter mer nötter och god choklad. Jag har personligen också tagit bort pasta och bröd till stor del ur min kost. Detta har ingenting med någon önskad vikt att göra, men hur min kropp mår. Jag blir uppblåst i magen och samlar på mig vätska när jag äter det. Jag har också märkt att jag inte har någon klockan tre dipp och är generellt piggare. Vi äter också mer fisk och har hittat flera vegetariska alternativ. Så vi har definitivt börjat äta mycket mer vegetariskt. Vi äter fortfarande kött, men mindre och håller oss mest till vitt kött eller vilt.

Denna veckan blev jag inspirerad av min granne som gjorde korvgryta. Den såg så god ut att jag var tvungen att prova. Den kan med fördel göras med sojakorv eller annat vegetariskt alternativ. Det gick snabbt och barnen mumsade i sig. (stek korv, rödlök, blomkålsris, tärnad potatis, tillsätt créme fraîche, lite cayennepeppar, svartpeppar, timjan och salt.)
 
Jag gillar inte lura barnen med vad deras mat innehåller. Men jag har märkt en hel del fixa idéer. Speciellt kring grönsaker. Så jag har börjat göra ris av olika grönsaker och varit lite kreativ med sanningen. Grönsaksriset har många fördelar. Dels kan man, om man vill byta ut vanligt ris mot grönsaksvarianten. Men det slinker även lätt ner i olika maträtter. Mina favoriter just nu är brysselkål, rödkål och blomkålsris. In med i en mixer tills du får små ”riskorn”. Det gör också att äta mer vegetariskt blir lättare.
 
Idag hade vi en favorit i repris, ugnspannkaka. Jag skippade baconet, rev äpple, morötter och vitlök som sallad och serverade med svartvinbärsylt. Så helt vegetariskt blev det. Måste också säga att det blir otroligt gott. Jag tillsätter ca 2 msk smält smör i mitt recept. Smör gör allting lite godare.
 
Imorgon kör vi potatisbullar, så himla gott och lätt. Jag älskar att steka lite strimlad spetskål i smör till detta. Barnen föredrar broccoli.
 
Jag ska jobba hela fredagen på ett modelljobb och kommer att komma hem sent. Det blir snabbt och lätt igen, och det här Macaroni cheese receptet från Nigella har gått hem många gånger. Jag blandar i olika typer av kålris i detta också.
 
På lördag ska jag göra en stor familje middag där vi samlas allihopa. Det blir ugnstektkyckling med knaprigt skinn och potatismos. (som för övrigt är min akilleshäl i matväg, jag älskar mos.) Marinaden är supergod. Blanda 2 msk olivolja, 2 msk sesamolja, 2 msk japansk soya, 1 tsk chili, 1 msk honung, 1 tsk svartpeppar, 2 tsk koriander och smörj in kycklingen. På med ugnen på 180 grader och vänta 1 timme ungefär.
 
Snabb och god vecka med andra ord!

Du kanske också gillar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *